Matematiklektioner för barnen
Lektion fyra -
Hej fröken Svensson,
Barnen hade många räkneuppgifter att göra den här veckan.
Att knäcka hjärnan precis som hasselnötter.
Barnen får logga in på en matematiktävling.
Fröken Agnes har förberett övningar där.
Det finns tusentals barn över hela världen på den webbplatsen.
Både smarta och dumma barn är välkomna.
Jona, min fyraårige son, har sina inloggningsuppgifter på ett biljet. Läraren Agnes har plastifierat kortet. Mot spillda drycker, smuts och babyspott.
Jona loggar in. Han kan börja. Han söker det ”kakspelet”
Ett djur har munnen öppen. Det sitter på plats tolv. Kakan hänger i luften på plats tjugofyra.
Jona måste placera trampoliner så att kakan hamnar i djurets mun.
Djuret smackar då högt och Jona skrattar.
Jona placerar trampolinen på minus sex och klickar på godkänn.
Kakan går sönder bredvid djuret. Djuret ser ledsen ut. Jona också.
Jona försöker igen. Hans knubbiga barnfingrar rör datormusen och klickar någonstans. Kakan hamnar i munnen och Jona får poäng.
Handlar det fortfarande om matematik? Det undrar du säkert som lärare.
Svaret är inte så enkelt som man skulle kunna tro. Det är både ja och nej.
Konsten är att Jona gör något roligt och att hjärnan samtidigt lär sig räkna.
Det är en kedja av djur, kaka, trampolin, miss, om igen, trampolin, kaka, träff!
Jona ler med sina stora runda kinder. ”Det gick bra, pappa!”
Efter leken med kakorna måste han räkna guldfiskar, bygga block, slå flugor eller vässa pennor.
Och i varje spel finns en summa gömd.
Jona blir smartare och tjänar digitala guldmynt. Girigheten väcks snabbt.
Fler kakor betyder fler guldmynt, och med dem kan Jona köpa ett flygplan.
När han har gjort alla räkneuppgifter är han inte bara klar med grundskolan.
Han är därför utbildad affärsman och konditor.
Och det är vi föräldrar som skördar frukterna av det.

